The Odyssey continues....

I'm not breaKing, Just gotta keep goIng

Peristiwa Berdarah

Hari ini rumah aku di kampung penuh sesak dengan adik-beradikku dan anak-anak saudaraku yang comel. Oleh itu, aku lebih selesa untuk bermalam di rumah datuk aku yang terletak di pinggir pekan. Sebenarmya datuk aku sudah lama meninggal dan rumah warisan ditinggalkan untuk generasi seterusnya. Bersebelahan rumah datuk aku ialah rumah Pak su. Keluarga mereka digelar dato' datin kerana gemar hidup mewah walaupun harta tidak seberapa dan cukup-cukuo makan saja. Selepas maghrib, saya tiba di rumah tersebut dan ianya memang kosong dan gelap. Tempat yang paling aku gemari tentulah bilik bacaan yang menempatkan beberapa helai dokumen penting yang pernah aku tinggalkan kerana akulah orang yang paling kerap menggunakan bilik tersebut. Di tengah kegelapan malam, aku merasakan ada orang yang cuba memasuki rumah ini. Lantas aku ke pintu depan. “ Encik, kami pegawai polis bahagian siasatan penyiasat jenayah, boleh kami masuk” ?. Aku tak jemput pun tapi semuanya terus duduk di ruang tamu diikuti oleh aku. "Encik lihat sampel-sampel DNA ni, dan lihat kedua-dua tangan encik". Bahagian-bahagian calar di tangan encik mempunyai DNA sepadan dengan sampel darah yang kami ambil dari si mati" kata salah seorang dari pegawai polis. Katanya lagi "Kami ada tawaran yang lebih baik jika encik mengaku bersalah, tapi semuanya terpulang kepada encik sendiri". Aku tergamam, tersentak dan terkejut. Siapakah orang yang aku telah bunuh? Aku rasa aku pernah terbunuh seseorang tetapi secara tidak sengaja. Malah aku merasakan bahawa aku akan terselamat tetapi hari ini tidak. Lantas aku terkenang peristiwa dua tahun lepas di rumah Pak su.

Ketika aku bergelut dengannya di dalam stor, pisau yang aku pegang telah menyelar leher Pak su sehingga dia kehilangan banyak darah dan tidak sempat diselamatkan. aku tersentak lagi dan rasa seperti hati aku cuba diragut. Astaghfirullahalazim. Apa yang telah aku lakukan dulu. Umur aku sudah menjangkau 22 tahun dan pasti hukuman bagi orang yang membunuh ialah hukuman gantung sampai mati. Pada saat ketika itu, aku hanya teringatkan emak dan ayah, masa depan aku yang pasti akan terhenti. Bagaimana dengan pengajuan aku di universiti dan biasiswa?



Allahuakbar Allahuakbar....... sayup kedengaran azan subuh memecah kedinginan pagi. Astaghfirullahalazim, aku bermimpi. Aku bersyukur kerana perkara yang aku tidak mahu terjadi pada diri aku sebenarnya hanya wujud di alam mimpi. Cuma aku merasa pelik kerana perenggan kedua ialah bahagian pertama mimpi ini yang berlaku beberapa minggu yang lepas dan mimpi pagi ini ialah sambunngan kepada bahagian pertama. Hanya tuhan saja yang tahu betapa aku merasa lega malah bersyukur kerana terlepas dari hukuman gantung. Harap tiada bahagian ketiga kerana jika ada, aku sudah mampu membuat sebuah filem trilogi.

Moral di alam mimpi: Berfikir secara waras sebelum bertindak. Jika tidak, hanya penyesalan tidak berkesudahan sepanjang hidup.

Perlu sambung tidur sekejap kerana tengah hari perlu ke minden untuk bermain badminton bersama rakan-rakan. Sekarang ini ada sedikit kegilaan bermain badminton selepas DoTa, skuasy dan bowling. Malam pula akan ke Georgetown untuk makan malam School of Physics. Sekian, Wassalam.

Permaidani

Rimbun dan redup kasih-Mu

Kau tempatku berpayung

Di manakah lagi

Dapat ku rebahkan

Rasa gundah ini




Nun kau teguh di sana

Pengasih dan penyayang

Pun ku masih terleka

Meneguk ihsan-Mu

Walau ku sedari




Oh nyamannya, bila dipelukan rindu-Mu

Mengimbaulah sentosa

Bentangkanku permaidani

Dari baldu berwarna putih

Moga tak ku terasakan

Cobaan yang ku galas ini

Kepada-Mu titianku

Hijrahkanlah diri ini





Rindukan permaidani hijau di sana, tempat ku berteduh dan mengadu. Sayangnya permaidani itu sudah tiada.

Korek pasir nampak benda bersinar... apakah mineral itu?


Malam gelap yang diterangi unggun api dan lampu hp.

Semalam buat BBQ, separuh di sponsor oleh seorang budak comel. Walaupun test dan assignment termasuk fyp berderet-deret next week, aku gagahkan diri demi mereka. Aku tak mahu hampakan mereka. Tak apa, aku buat ayam BBQ black peper paling berasap dan meletup, biar mereka gembira dan ceria. Walaupun aku tak ada mood langsung, tapi Alhamdulillah mood bertambah baik menjelang malam. Aku lupakan benda-benda yang remeh-temeh. Benda apa, biarlah. Elok juga seminggu sekali buat aktiviti di luar. 11 orang yang join malam tadi termasuk Mr Smez. Selepas sembahyang jumaat, pergi tesco beli barang, pukul 6 ke pantai cari pot dan kayu api. Kesian fahmi, kena tinggal sorang-sorang waktu maghrib sebab nak nyala arang dan jaga pot. Gelap betul kawasan tu, mujur tak dak hantu air. Pukul 8.45 start panggang dan pukul 11.30 malam berangkat balik meninggalkan air laut yang semakin pasang. Lepas ni mungkin ada bbq untuk budak-budak geo. Mesti buat.


Kalau nak cerita apa yang berlaku sepanjang aktiviti tu, mungkin letih orang nak baca, tu pun kalau ada orang nak baca. Apa pun, hati aku sedikit terubat dengan lawak spoiler halim, kesian jadi bahan. Buruj dipanggilnya bujur, pulau puteri mengandung kat langkawi.... otak-otak dalam laut? memang nak kena garpu besar ni.

Sambil merenung bintang-bintang di langit, aku belajar satu peribahasa yang diubahsuai. Tak Patah tumbuh, tak hilang dah berganti. Siapa yang pandai buat peribahasa ni, aku dengar memang sesuai walaupun salah. Ada maksud tersirat ke? aku rasa memang ada.

Lepas ni baru boleh upload gambar dari hp Awin, saya punya hp 2mp sahaja... tak sehebat Awin punya.

(Main korek pasir laju-laju, nampak benda bercahaya tapi sekelip mata. Apakah mineral tersebut?)

Operasi membuang duit

Cuti empat hari benar-benar membosankan. Terperuk di bilik selain tournament DoTa dengan map 6.59 terbaru dan ke gelanggang badminton . Bilik 7-27 sentiasa dipenuhi dengan budak-budak yang suka berperang. Setiap malam pasti mendapat jemputan dari Tekun, tapi terpaksa dilupakan kerana kumpulan kami hanya pemain amatur dan belum cukup professional untuk ke medan perperangan yang sebenar. Oleh itu, operasi membuang duit di queensbay dilancarkan serta-merta. Penat juga berjalan ke sg dua semata-mata nak jimat 'double' tambang bas ke sana. Lampu isyarat yang rosak, kisah mimpi ijad dengan .... dan biawak tasik harapan membuatkan aku tak henti gelak. Sampai di sana kami terus cari tempat makan. Targetnya dekat Johnny tapi full la plak. Banyak la pula meet uncles hussein bawa family makan kat sini. Alih-alih ke restoran sebelahnya, Dave's Deli. Dah lama tak makan Carbonara, bila nak order staff dia kata tak ada, sejenak aku sangat frust dan pelik. Order la benda apa entah nama dia beef rissole kot bunyinya, dah la hampeh tak berapa sedap macam daging burger ramly pun ada.

Seterusnya misi mencari wardrobe untuk Physics Night. Letih betul dengan seorang budak ni, Lain kali datang dengan awek lah senang. Letih den berceramah pasal fesyen. Lelaki ni fesyennya terhad dan sesetengahnya masih dengan pemikiran ortodoks dan masih kekal dengan gaya pemakaian yang conventional. Apa salahnya kalau bergaya sekali-sekala untuk ke dinner di hotel. Aku seorang yang tak berapa simple, tak suka serabut jugak walaupun kekadang jadi serabut. So far, koleksi dekat Samuel and Kevin adalah yang paling menarik. Tapi aku tak sapu apa pun sebab locker aku dah penuh dengan baju dan jeans. Sales pulak tak habis-habis sejak merdeka sales.



Inilah filem yang kami tonton, penuh dengan aksi, filem berlatarkan msa 1411 A.D dan aku bagi 5 bintang sebab aku suka filem epik+aksi macam ni. Latar tempat juga sangat indah. Lama juga tak masuk sini, rasanya filem terakhir aku tengok tahun lepas, James Bond.


Tien dgn aksi menjinakkan gajah.

Sebelum movie start, pergi la makan cendol. Cendol kat food court memang sedap. Ternampak nyah-nyah Restu. Sorang tu muka macam Afdal. Kah3.. kami tak boleh henti gelak. Tinggi betul imaginasi Fahmi. Mungkin Afdal versi lain. Si ijad ni pula takut nak pkai tee yang ada butang-butang kat tengah, katanya macam golongan tersebut. Tapi aku tengok Tam Spider pakai masa semi-final AJL biasa ja. Cuma yang paling mengejutkan aku, telah terbongkar satu rahsia yang mungkin menggemparkan satu school nanti kalau tersebar dan sebagai penyimpan mohor besar diraja sayap garuda kiri, aku tak boleh la nak share kat sini sebab ianya salah satu TOP SECRET. Yeah, itulah kelebihan kaum adam, mereka selesa menyimpan rahsia dan mampu mendiamkan diri walaupun sesetengahnya suka bergosip seperti kaum ...... hehe. Kata Fahmi, mereka ni banyak mulut. Betul ke?
Anyway, misi saya nak dapatkan perfume baru. Target aku Perfume dari Sean John. Dalam masa terdekat, aku akan kembali untuk mendapatkannya.

The Last One

Today wasn’t really a bad day since I had engagement session with Petronas ESU. Hopefully this was the last time for us as scholars and yes it was. The last one seems a bit different with new student advisor, Mr. Shamlan and I found that he was a great man and full of momentum. Before he joined ESU, he was an electrical engineer at Melaka Refinery. That means in the company, their staffs are unlimited in term of area of specialization. Hence moving into another skills group wasn’t a problem as long as the company has available places for them. It symbolized a freedom.

As usual, I thought it was just a normal engagement session but it came to pass in different way. The first slide entitles effective communication and bla..bla..bla. I never expect that we need to do simple presentation about current issues. Whoaa…. What the !@##$ this man is trying to do just now? That is what I thought at that moment. The thing I don’t like presentation is it make me drowning. Believe me; I definitely do not like to make eye-contact. It put inside my body a surplus fundamental nature of nervousness and after few seconds I am straightforwardly gets lost in my own direction. In point of fact, choosing a topic of global recession is fairly hard. The other groups purely prefer to talk about increasing allowances, hostel fees, and examination scheme and I probably prefer that way. Matter fact it stil a fun session.

Honestly, I am totally jealous with my junior. They suppose to enroll in university toastmaster club with fully paid excluding will be sponsoring RM400 for travelling cost. That is absolutely not so much but if the programs conduct in the campus, what you gonna do with the money? For me, shopping perhaps. For those who are going to graduate soon it is a bit lame, that was said that we only get two days insentive/extensive/expensive and what kind of –sive of program and I won’t like to call it a toastmaster program.

Do you think it will be exciting? Put it out of your mind. I have another thrilling thing to do now, “comprehensive DoTa-ing”. Owning……

Teruja Dan Lucu Pun Ada

Petang ni, aku sangat teruja sebab kawan aku merangkap jiran tetangga kluster, Ijad terpilih untuk persembahan malam ko-k. Tahniah dan syukur. Nasib kaulah amik senamrobik sebagai kursus universiti. Aku sangat gembira, ketawa kah kah kah..kah, rasa lucu dan tak dapat menahan perasaan terharu aku.


Adakah gayanya seperti pakcik-pakcik ni.? oh tidak!


Kalau ala-ala high school musical... layan je lah.


Aku tak sabar sangat nak tengok tarian tu. Macam mana formasi yang akan dibuat. Adakah ala-ala High school musical. Dengar-dengar dah siap buat ‘reherseal’. Bukan setakat tu, kena duduk barisan depan sekali. Kah… kah.. kah.. aku suka hati aku. Meriah betul malam tu nanti, macam-macam persembahan. Aku dah ready dengan kamera nak ambil beberapa shot. Kawan-kawan sekalian, jangan lepaskan peluang sekali seumur hidup ni untuk melihat persembahan kawan kita yang macho dan banyak ‘girlfriends’ ni. Untuk roommate saya, macam mana la dengan persembahan gitar akustik tu nanti.. Takkan nak main lagu twinkle-twinkle little star kan?
(Dulu Mr Socrates Smez pernah jadi ketua masa sekolah tadika.)